Kondor Péter
A tragédia kamatozik valahol...
Szentmártoni János - Itt a papíron című - verseskötetéről
feltöltve: 2003.09.19.
Nyomtatható
változat (pdf)
"Egyetlen és legfontosabb perspektíva számomra az üres papír, mely számadásra
késztet."
Így nyilatkozik az ifjú, harmadik kötetével jelentkező Gérecz Attila-díjas költő
egyik interjújában.
Én előveszek egy üres papírt. Nézem. Mi fordulhat elő papírlapon…? Rajz, ákombákom-firka,
betű, a szó, a mondat összesatírozhatóan, radírozhatóan. Aztán elfújható hajszál,
és cigarettahamu vagy kávéscsésze lenyomata, zsírpecsét mozdíthatatlanul, s
ha levélpapíron esett meg az utóbbiaktól nyíl irányíthatja szemünket az apró
betűs kérelemhez: "ne haragudj..". A papír tehát megtelhet így-úgy.
Levél formájában szerelemmel, gyásszal. A tanító és az érettségi vizsga is számon
kérheti rajta az adottakat, de szakácskönyvből süteményrecepteket másolva rá
is betelne.
Most szeretettel ollózva össze költőnk imént idézett, a szerénységgel kötött
mondatnyi megállapodását: az üresség perspektíva. Tovább játszva: Szentmártoni
Jánost az üresség készteti számadásra. Ám innét az üres papírt már képzeljük
a költő életfelületévé, vagy alkotói felületté, amin kiterjedhet. Hiszen számára
különösképpen egy e kettő: élet, alkotás.
Nála a számadás építkezés, ahogy erről - ismét szerényen a kötet végére hagyott
- Ars Poetica helyett című versével is szól:
Sokszor kerestem formáját a szónak,
mi előtt - ha törnek is - meghajolnak.
Vizsgáltam felülről, míg testévé lettem,
s mi előtte voltam, lassan elfeledtem.Mi előtte voltam: élmény, anyag, élet,
mint időző felhő, porladt, semmivé lett.
Néhanapján földbe bújok, árkot ások,
gyökérbe fonnak apró megalkuvások.Valamit építek mégis, napról napra,
hogy készen legyen majd felavatva-
mert felépülök egyszer: ágakból fészek,
s mi előtte voltam: élmény, anyag, élet,újra forrni kezdhet bennem, üres forma,
s leplet rántva kel fel, ki már haldokolna.
A szóvá, mint alkotóelemmé, építőanyaggá azonosulás az újjászületés, és a bábeli
akaratból otthonteremtő munkává válik önmaga felépítése. Erre a műre nem vágták
rá az ajtót, pontosabban az újjászületés állandó, folytonos, lezárhatatlan.
Mi veszélyeztetheti, késztetve eme evilági apoteózist…? Hogy "…gyökérbe
fonnak apró megalkuvások." csupán az apróbb félelem a jellegzetesen mélyebb,
a cselekvéstelenség,
a tétlenség mindannyiunkban kisebb-nagyobb sikerrel megfegyelmezett hajlama,
réme mellett.
A verseskötetben Drogo főhadnagy az ingertelen lét áldozatává válik a következő
epizódok során: Drogo főhadnagy ablakot nyit; Mikor Angustináért eljött a hintó;
Drogo főhadnagy barátjára, Angustinára emlékezik; Drogo főhadnagy tükörbe néz;
Drogo főhadnagy asztalfiókjából. Az említett versek összhangzata azt a nevezhetetlen
"semmit" suttogja, aminek eredménye leginkább megrendíti Szentmártonit.
Drogo főhadnagy miközben tükröződni próbál környezetében, a tájban, lassan annak
tükrévé válik. Alaktalanná tűnik. A két tükör egymásra dől, megvakul a világ.
Ez a "nem is volt, nincs is, nem is lesz" állapota, olyan "semmi",
amihez képest egy feketelyuk is csak neonfényes sugárút…
Szentmártoni János önépülésének elhallgathatatlan aranyfedezetei - afféle kötetbe
fűzött morális értékpapírok - Az apa álma (1); (2); (3) és Az anya álma (1);
(2); (3) című versek.
Amikor a testamentum néha ennyire remegő keze is írhatja, gyűrheti az életalkotás
felületét, joggal kereshetnénk a pátosz tintapacáit. De a könyv hátoldalára
választott A csúzli című vers meghökkentően tudósít az alkotó transzcendenssel
való viszonyáról:
Ősködből hullt madárszerkezet.
Babonák letisztult váza.
A V megnyújtott tövű reliefje.
Még mindig érte nyúlunk,
kiemeljük a gőzölgő húsromok közül,
hogy társunkkal megosztva
apró ujjmozdulattal kettétörjük
valami szebb jövő reményében.
Vékony-nedves semmi-ágrajz.
Mi mégis csillaghullás misztériumát
látjuk a leves sűrűjéből kibontakozni
--s meglehet: a kétágú villa
halk kattanásában
reményeink törnek majd ketté.Én inkább csúzlinak használnám,
és apró kavicsokat lődöznék vele.
Micsoda fordulat, hogy az általunk, milliónyi vasárnapi ebéd alatt rituális
tárggyá hitt csirkemell-csontot, mintha egy gyermek vágya, találékonysága legszívesebben
csúzlivá változtatná. Sok minden eszébe juthatna róla, számára ez a "semmi-ágrajz"
mégis erre hasonlít leginkább.
A babona eszközét a cselekvés eszközévé kell tenni, és fölvállalni a reménykedés
fáradságát?
Szentmártoni se nem tagadná, se a vállára nem venné, inkább megcsinálná, kitalálná
a sorsot, hogy használni tudja. Nem kibúvó vagy középút ez, mert csodálatos
kérdések felhajtóereje:
Érezhetnénk-e szerencsétlenségeinket az eleve elrendeltség cáfolataként, amely
afféle mágikus radírként tabula rasa-t, azaz tiszta lapot ajándékozna?
Építhetjük, készíthetjük-e magunkat vagy még önmagunk alakításához sincs elég
önállóságunk..? A papír persze így-úgy, de betelik… Hát a költő most írjon egy
szekeret, lovat elé, és a szamárfülön túlra gördüljön hazáig,…végig a papíron…
(Széphalom Könyvműhely, 2001.)