Bíró Gergely - Egy portás vallomásai
feltöltve: 2002.04.21.
Nyomtatható
változat (pdf)
Annak ellenére, hogy e sorok írója nem - mert
nem lehet - őszinte ember, kérem, higgyenek nekem, már csak azért is, mert őszintén
bevallottam Önöknek e csekélyke fogyatékosságot. Talán az imént pontatlanul
fogalmaztam, és most attól félek: valami álnokságra gondolnak. Az ember sokszor
van úgy vele, hogy igazat akar mondani, és mikor ezen fáradozik, hiszi is, hogy
igazat szól. Pedig - tegyük fel - téved, de akkor sem hazudik. Nos, a tisztelt
bíró úrral hasonló a helyzet, csak ő tudja is, hogy téved, ami egyet jelent
azzal, hogy hazudik. Feltette tehát magának a kérdést: írjon-e egyáltalán? Tegye-e
azt, amit pont nem akar tenni? Meg kell jegyeznem, hogy nem ő az első író, aki
e problémával gyötörte magát. Elődei úgy oldották meg a nehézséget, hogy egyes
szám első személyben írtak, de a címet óvatosságból harmadik személyben fogalmazták
meg: Szerb Antal egyik legjobb novellája, a Pico herceg és Monna Lianora története
úgy íratott meg, hogy abban végig Mirandola herceg beszél. Mintha egy szem nézne
valakit, majd a következő pillanatban az előbb még kívülről bemutatott személy
fejébe kerülne, és ezek után onnan látna tovább. Nos, ha végigolvassák a történetemet,
észrevehetik, hogy a címet leszámítva, akármelyik soron akad is meg a tekintetük
hirtelen, mindenütt velem, a portással fognak találkozni. A bíró úr a címbe
szorult vissza, amit - lássuk be - rettentő bölcsen tett, mivel másképpen elképzelhetetlennek
tartotta, mert vannak homályos képzetei az emberi elme határairól, és tisztában
van vele, hogy az agy belefér az emberbe, de az agyba nem fér bele az ember.
(Na, ez aztán az önmagát értelmező szöveg, igaz, Mostert úr?) Csakhogy a címben
is ketten vagyunk; talán a bíró úr szerette volna, hogy csak az ő területe maradjon,
hogy én, a portás, ki se mondjam, ne is tudjam: vallok - többször, töredékesen.
De én tudom, mint ahogy azt is: bukásom szükségszerű. Afféle tragikus hős vagyok,
kinek sorsszerűen bekövetkező veszte cseppet sincs ínyére, pláne, hogy még csak
nem is sejtem, miként ér majd. Ez utóbbitól jobban félek, mint magától a bukástól.
Ha erre gondolok, szorongani kezdek, mert egy halvány sejtés zaklat, hogy talán
az állásomat fogom elveszíteni. De, ugye, ez sem biztos.
Portás vagyok. Teljesen, úgy hiszem. És ez az, amit nem osztanak mások, csak
nem merik nekem elmondani. Az is lehet, hogy nem a félsz szab gátat véleményük
kifejtésében, hanem a megfontoltságuk. Ha így megy tovább, mivoltomat el fogják
fogadni, de hallgatás lesz köztünk és távolság, mint ahogy ez van most is. Sebaj,
egyszemélyes világ vagyok.
Aki portára kerül, ráadásul éjszakai szolgálatra, általában csak átmeneti állapotként
képzeli el a munkáját, ami még valószínűbb, ha az ember huszonkét éves. Azt
is mondják, hogy az első napok már egy órával munkakezdés után elviselhetetlenek.
Velem nem így van. Én fél órával munkaidőm kezdete előtt itt vagyok, hogy az
előző portás idejében tudathassa velem, kinek érkezett levél és mikor fog jönni
érte. Bármikor elérhetnek, mert egyfolytában a pult mögött ülök. Egész jó hely
ez a külvárosi teljesítményelektronikai részvénytársaság! Van tévém, tejem,
teám, kajám, görgős bőrszékem (magasságát is állíthatom), hosszú márványpultom
(na jó, a tapéta márványmintás rajta).
Néhány napja, mikor először voltam itt, azt mondták, keressem meg a főgondnokot,
valahol az alagsorban lehet, és Károlynak hívják. Lent meg is találtam, bemutatkoztam.
Aztán észrevettem a mellére tűzött kártyát. Neve alatt ez állt: üzemfenntartás-vezető.
Alig észrevehetően elmosolyodtam. "Csinálok neked is ilyet" - és a
saját kártyájára mutatott. "Szóval Ön készíti őket?" - kérdeztem,
mire ő bólintott. Még ha mindenki főgondnoknak nevezi is (lehet, hogy nem lenézésből,
hanem mert így könnyebb mondani. "Üzemfenntartás-vezető úr!" - ez
olyan bonyolult), kifelé - és befelé is talán - státuszának komolyságát mutatja,
ami a lényegen nem változtat, csak szebben tűnteti fel. Arra voltam kíváncsi,
hogy nekem, közvetlen beosztottjának, mit ír majd a nevem alá? Portás leszek?
(Ami önmagában nem zavarna, de az annál inkább, hogy egy főgondnok, aki magát
üzemfenntartás-vezetőnek nevezi, nekem csak a "portás" nevet adja,
kifejezve ezáltal és éreztetve velem mérhetetlen kiszolgáltatottságomat.) Megnyugodtam,
amikor azt olvashattam a kártyámon, hogy: éjszakai szolgálatos.
Amikor reggelente - úgy hét körül - megérkezik az egyik főnök, ez a szállítmányozási
igazgató, és a szobakulcsát kéri, elmegy a jókedvem. Pedig addig minden rendben
volt (leszámítva azt a néhány pillanatot, amíg az igazgató úr a késődélutáni
órákban leadta a kulcsát). Szóval, a titkárával toppan be folyton, aki kinyitja
neki az üvegajtót, majd ketten, egymással beszélgetve, idelépnek a pulthoz.
Köszönök. Az igazgató éppen magyaráz, nem ér rá, hogy meghallja a hangomat,
a titkár úr pedig figyel a szavakra, de annyi még telik tőle, hogy - mialatt
végig az igazgató szemébe néz - elhadarjon egy Jó reggelt-et. Bármiféle bizalmas
dologról folyik a társalgás, sosem beszélnek halkabban a jelenlétemben, és ez
nekem nagyon nem tetszik. Vagy itt van a fejlesztési mérnöknő, ez a rosszindulatú
daganat barna köpenyben, még a nevét sem tudom, de csak az alkalmat várja, hogy
belém kössön. Ha épp nincs miért, akkor azzal hergel, hogy "de jó magának,
csak itt ül, nem rugdossák semmiért, mert dolga is alig akad". Mások meg
azt képzelik, hogy a portás nem áll másból, csak egy jókora pár fülből, amibe
ontaniuk kell magukból apró-cseprő panaszaikat. Ezért bennem sok minden lecsapódik:
ki sikkaszt, meg milyen ügyesen csinálja ("hogy rohadna el"), melyik
igazgató melyik titkárnőnek csavarta el a fejét, "a vadállat szexista",
de a titkárnőt sem kell ám félteni, "azt a számító ribancot", és más
hasonlók. Szórakoztatnak ezek a pletykák, komolyan. Legalább Károly, a főgondnok,
rendes ember. A fejlesztési igazgató is figyelmes hozzám. Épp első munkanapomat
kezdtem délután négy körül, amikor szobakulcsát leadni érkezett. Feltűnt neki,
hogy nem ismer. Üdvözölt, áthajolt a pult felett, és kicsit nehézkesen, de kezet
ráztunk egymással. Azóta, ha reggel megérkezik vagy este hazaindul, mindig váltunk
néhány szót.
Érdekes, Misi-bá a fényezőműhelyből mintha felette állónak tartana, pedig egy
csepp lenézés sincs bennem, sőt nagyon kedvelem. Ha beszélgetünk, lesütött szemmel
motyog, és idegesen kapkod a kezeivel, melyeket hol a zsebébe bújtat, hol a
derekára tesz, hol zsebkendő után nyúl velük és kifújja az orrát. Tegnap lementem
hozzá, épp a kompresszort javította. Kérdeztem, mi a baja. Magyarázni kezdett,
amit nem nagyon értettem, de egy-egy jól elhelyezett indulatszóval sikerült
feloldanom az öregben a feszültséget, és már nem is törődött a kezeivel. Veleszületett
természetességgel lóbálta őket és hadonászott velük, mialatt beszélt. Aztán
indulni készültem, és a jobbomat nyújtottam. Misi-bá keze olajos volt, ezért
úgy döntöttem, a csuklóját ragadom meg. Idejében észrevette, és kinyújtott tenyerét
gyorsan behajtotta, majd lefeszített kézfejjel adta a csuklóját. Mindezt újra
zavartan, lesütött szemekkel. "Viszlát, Misi-bá" - mondtam, erre ő
is felelt valamit, amit motyogása miatt nem hallottam jól. Gondolom, elköszönt
tőlem. Mialatt visszagyalogoltam a portára, végig őt sajnáltam. Eldöntöttem,
hogy legközelebb alaposan kifaggatom a gépei felől, és jól megmarkolom az olajos
kezét.
Lidikével, a takarítónővel hatalmasakat szoktam beszélgetni. Feltűnt, hogy túl
figyelmes hozzám. Kedvel, azt hiszem, de mintha szándékosan is megbecsülne,
hogy ne érezzem itt feleslegesnek magam. Szerintem félreért. Kevés dolgom akad,
ez igaz. Nézni a monitort, érkezett-e, távozott-e kocsi, ha igen, egy gombnyomással
kinyitni a kaput, majd becsukni. Utána mindezt egy számítógépes programon rögzíteni:
rendszám, mikor jött, mikor ment, szóval, követni a forgalmat. Szürkületkor
felkapcsolni a villanyt bent és a telepen, Nellikét, az őrző kuvaszt megetetni,
a fűtést hidegebb áprilisi napokon begyújtani, ajtókat zárni esténként.
Néhány napja dolgozom, de nagyon élvezem. Képzeljék el, milyen itt a hangulat
péntek este hét után! Egy teremtett lélek sincsen már az épületben. Kinyitok
egy kisablakot a közeli helyiségben, az ajtaját tárva hagyom. Leülök, oldalt
fordulok bőrszékemben, és a hatalmas bukóablakot résnyire hajtom, majd felhúzom
rajta a reluxát. Fotelomból kihajolva eloltom a villanyt, kihajtom öltözőszekrényem
ajtaját, és felkapcsolom benne a neonlámpát. Halványkék színű lesz a helyiség.
Étkezéshez készülődöm. Szokásom lassan elfogyasztani a vacsorámat (nem azért,
hogy múljon az idő). Habkönnyű, kissé ráncos zsemlét veszek elő, melyre tetemes
mennyiségű ömlesztett sajtot nyomok. Leharapom, és a falat mellé egy szelet
szalámit eszek. Utána egy kis sóba mártom a trappistát, bekapom, majd erős,
kunkori zöldpaprikámból egy karikát veszek a számba. A periódus egy jókora korty
tejjel zárul. És elölről kezdődik minden, egészen az elégedettségig.
Leseprem magamról a morzsákat, elcsomagolok mindent. Levetem a cipőm, farmerem,
pulóverem, és alsónadrágban, trikóban visszahuppanok a székembe. Hátradőlök,
kissé nyikorog a fotel csuklója, fedetlen lábamat a pultra teszem. Kipillantok
a bukóablakon. Látni még foltokban a határt. Kicsit fúj a szél. A két ablak
légvonalában ülök, és az esőtől lehűlt levegő meg-megérint. Mozdulatlanná lesz
minden (ezért zavar, ha ilyenkor a huzattól megrezdül egy-egy papír a pulton).
Alig telik az idő. Cigaróra gyújtok, tarkómat a fejtámlára ejtem. A füstöt a
közeli helyiség felé viszi a légáramlat. Kicsit megremegek a beáramló hidegtől.
Kint szemerkél az eső, és a vízcseppek tompa puffanása a faleveleken vagy a
talajon megtéveszt: úgy tűnik, lépteket hallok. Olyan nyugalom árad szét bennem,
hogy még az sem érdekelne, ha valaki most meztelenre vetkőztetne, mézbe forgatna
és a méheknek dobna eledelül.
Olykor egészen furcsa hangsorokat produkál az ereszben vagy a kéményben a szél.
Finoman hintázom a székkel, ami halkan nyöszörög alattam. Lassan félálomba kerülök.
A széknyikorgás hangja felerősödik, mintha hajó árboca recsegne az éjjeli viharban,
süvölt a szél, dobol majd zuhog a víz. Korláttól korlátig merészkedem, máskülönben
a tengerbe zuhannék. A fedélzeten ijedt hajósok szaladgálnak. Valaki megragadja
a vállam, hátrafordulok. A kapitány áll ott. Egyre több tengerész jön oda hozzánk,
faggatnak, és én bevallok nekik mindent. Szóváltás lesz közöttünk, szitkozódnak,
teszek nekik egy javaslatot. Ekkor egy oldalról érkezett ököl csapódik a fülembe.
Az ütéstől arcra bukom, és a síkos deszkákon a tengerbe csúszom. Csak süllyedek,
süllyedek lefelé, fent pedig alábbhagy a vihar. Izmaimat összerántja a jeges
víz, ráz a hideg és szinte éget. Az elviselhetetlen fájdalomtól felébredek,
élesen nyikorog a székem… a fene vigye el, bíró úr, pedig már kitűnően érzem
itt magam… holnap megolajozom ezt a csuklót.
Telnek a hónapok, október van és megint este. Üresen áll az épület. Megfigyeltem
a monitoron, hogy a telep sarkánál általában megállnak a járókelők, és rágyújtanak.
A sarkok már csak ilyenek. Ehhez a helyhez közel áll az elektronikus tolóajtó
meg a hozzá tartozó kaputelefon. Beugrik valami. Tetszik, de megrémít és elbizonytalanít
az ötlet. Igyekszem elhessegetni magamtól, mert féltem az állásomat, és a bíró
úrnak sem kívánok mindenben a kedvére lenni. Meg is éheztem, azt hiszem.
Bevett szokásommal esti vacsorámhoz készülődöm. Átálltam az ecetes halra, kétnaponta
benyesek egy kis vödörrel belőle. Lepattintom a tetőt, a hűtőből előszedem az
ecetes-hagymás krumplit, és a villámért nyúlok. Az első falat irtó fura ízt
hagy maga után a számban. Keserű, mint az epefolyadék. Biztosan azért van, mert
előtte megettem egy zacskó gumicukrot. A második falattól egyenesen felfordul
a gyomrom. Ledobom a halat a tányéromra, a hasát szétnyitom. Nem belezték ki.
Minden bensőség itt van előttem meg félúton a nyelőcsövemben. És a halgyomor,
mint valami rózsaszín, félig átharapott daganat tudatja velem, hogy hiányzó
része bennem folytatja enyészetét.
Szédülni kezdek. Megcsörren a telefon. Felállok, szinte megmerevednek a lábaim.
Örvényként vonzanak magukhoz a padló csempekövei. Második csörgés. Enyhül az
állapotom, nagy levegőt veszek és nyelek egyet. Kissé visszanyerem egyensúlyomat.
Harmadik csörgés. Felkapom a kagylót, Sagschon az. Mond valamit, de öklendezni
kezdek. A pultra ejtem a kagylót, és émelyegve a mellékhelyiség felé futok.
Könnyítek magamon. Perceken keresztül öblögetem a számat, hogy ezt az ízt valahogyan
kivarázsoljam belőle. Bíró úr, ne kínozzon... hallja? Miért nem válaszol?! Habár,
távol vagyunk már a címtől, ha beszélne, sem jutna el a fülemig! Visszamegyek
a portára. Felemelem a kagylót, foglaltat jelez. Visszahívnám Sagschont, de
nem tudom a számát, és azt sem, hogy ő honnan tudta a portáét. Megakad a tekintetem
a képernyőn. Elgondolkodom. Rendben, bíró úr, tulajdonképpen nekem is az eszembe
jutott. Tényleg ki fognak rúgni. A bátorságtól, hogy e döntést meghoztam, tiszteletre
méltónak tűnök magam előtt, és elmosolyodom. Olyan könnyű ez az egész, ha nem
gondolok bele. Mikor először csinálom, remeg az ujjam, ahogy a beszélő gombjára
teszem. A monitorra nézek: egy ápolatlan középkorú férfi pöfékel a kaputól nem
messze. Közel hajolok a mikrofonhoz (ja, a hangerőt elfelejtettem felcsavarni,
így jó), és a nem túl fantáziadús "Hé, hülye!" megszólítással beleüvöltök.
Rá sem vetve pillantásomat a képernyőre, izgatottan, viháncolva a pult túloldalára
futok, és mögé bújom. Mikor kissé lecsillapodom, rájövök, hogy ha nem láttam
semmit, mit röhögök? Különben is, miért bujkálok? Úgyse látnak! Visszafutok
a monitorhoz. Már csak az üres járdát mutatja. Hamar belejövök. Most például,
walkman-em fülhallgatói segítségével még zenei aláfestést is adok a közlendőmnek.
Hirtelen felütésű, halálfélelmet ébresztő muzsika kíséri szónoklatomat, melyet
úgy kezdek, hogy "Menekülj idegen, gonosz fénnyel ébredt ma a Hold…",
és így tovább. A férfi, kinek épp szájában van a cigarója, az ijedtségtől ingébe
ejti, és én sikítozva a röhögéstől nézem végig, miként tépi ki nadrágjából ingének
derekát, majd inal el. Ki kell fújnom magamat. Hú! Ez csodálatos volt.
Kicsit remegve, de boldogan huppanok a bőrszékembe. Aztán hirtelen felállok,
nem bírok egy helyben maradni az izgatottságtól. Ekkor megcsörren a telefon.
Meglep, mert senki nem szokott ilyen későn telefonálni. Ah, Sagschon! El is
felejtettem. Mindjárt itt lesz, és most várom.
Nyílik az üvegajtó, megérkezett a barátom. Nemcsak örülök neki, de vagyok. Mostanában
depressziós, és lelki enyhülést lel saját maga fizikai bántalmazásában (borotvapengét
hord magánál). Jó, hogy e helyett engem látogatott meg. Beszélgetünk egy órát,
több perces kihagyásokkal. Nem túl beszédes, próbálom faggatni. Egy hosszabb
hallgatási periódus alatt elalszom a székemben. Sagschon felráz, szomjas. A
teám elfogyott, a mellékhelyiségben fura íze van a víznek. Átküldöm a fényezőműhelybe,
ott jó a csap; csak arra kérem, ne ácsorogjon sokat az udvaron, mert nem akarom,
hogy meglássák. Megint elbóbiskolok. Félálomban érzem, hogy nagyon meleg van.
Felébredek. Csurom víz vagyok. Meghülyülhetett a fűtés. Levegőre kellene mennem...
á, nincs hozzá kedvem. Se ventilátorom, se legyezőm. Az agyam tompa, nyomott
és gyenge vagyok. Itt kéne maradni és elaludni örökre... Mit mond, bíró úr?
Olyan sürgető a hangja... "Sagschon"?! Sagschon! Még nem ért vissza.
Ez aggasztani kezd. Azt sem tudom, mennyit aludtam. Talán már itt kéne lennie,
talán még nem. Most fél tíz van. Várok. Tíz perc után félni kezdek. Kiszaladok
a fényezőműhelyhez, zárva van. Szólítgatom az udvaron, semmi. Talán elbújt valahol,
és mire visszaérek, röhögve fogad majd a bőrszékemben. Berobbanok a portára.
Üres. Teljesen kétségbeesem. Ez megölte magát valahol. Utolsó kapaszkodója voltam,
de nem elég erős ahhoz, hogy megtartsam. Vesztesnek érzem magamat és az ő szemében
idegennek. Átkutatom az épületet (hamar végzek, hiszen minden szoba zárva).
Most az udvar kerítéséhez rohanok. Kinézek, sehol senki az úton. Át kell másznom,
hogy megtaláljam. Felkapaszkodom. De nem hagyhatom el ezt a helyet, kirúghatnak.
Visszaesem a kerítésen belülre. Mondom, meg kéne döglenem, itt és most. Francba.
Elhatározom, hogy mégis átmászom. Kapkodva a levegőt, és nem is tudom, miért,
még egyszer végigpásztázok tekintetemmel az udvaron. A kerítés és a fényezőműhely
közötti keskeny sikátor sötétjében villanni látok valamit. Közelebb megyek,
teljesen megnyugszom útközben. Sagschon kabátjának cipzárja verte vissza az
utcai lámpa fényét. Hát itt bujkál. Ordibálok vele, ő meg higgadtan válaszolgat,
még el is mosolyodik. A sarkon épp egy molett nő fordul be. Talán jobban teszem,
ha bent adom ki a dühömet. Karon ragadom és viszem magammal.
Benyitok a portára, megint üvölteni kezdek (semmi hatása). Már csak az üvegajtó
csapódását hallom. Felnézek. A pultnál az előbbi molett nő, a rosszindulatú
daganat áll, barna köpeny helyett barna kabátban. Valamit itt hagyott, és a
kulcsát kéri. Nem szól semmit Sagschon miatt. Hamarosan visszajön, elköszön.
Rosszul alszom az éjjel.
Péntek. Károly, a főgondnok megállít, hogy olvassam majd el, amit letett a pultomra,
és arra kér, ne fogadjak többet haverokat. Mondom neki, hogy csak egy volt.
Ezzel sikerül is felidegesítenem - nem kellett volna kijavítanom. A mérnöknőre
rá fogom gyújtani a köpenyét.
Olyan furcsa a portán. Folyton az jut eszembe, ahogy az órát néztem tegnap fél
és hármed tíz között, ahogy itt szorongtam tehetetlenségemben, egy ilyen hatalmas,
üres épületben. Megint tompa fájdalmat érzek a gyomromban. Kapóra is jön, hogy
meg kell etetnem a kuvaszt, Nellikét. Az udvarra tartok, kezemben a moslékos
fazékkal. Útközben rágyújtok. Nem kellett volna. A cigarótól mindig jobban szorongok.
Kiérek az udvarra. Már majdnem sötét van, és ahogy lapátolom a moslékot az edénybe,
körbenézek. A tegnap este! Céltalanul, kétségek között bolyongtam itt éjjel,
egyedül. Most még nincs sötét, de így is rossz. Minden egyes szemétkupac látványa
fokozza bennem a görcsöt, és mintha minden újabb slukkal jó adag kilátástalanságot
szívnék magamba. Eldobom a cigaróm. Nem jó itt kinn, bemegyek.
A pulton megtalálom a főgondnok szövegét. Újabban rendeletekkel bombáz. Ez most
például egy tűzrendelet, hogy mit kell tennem tűz esetén. Egy hirtelen mozdulattal
előkapom a pult alól a házirendet, hogy összevessem a kettőt. A rendelet ugyanis
alsó szintű jogalkotási norma, amely a nála magasabb szintűvel, a házirenddel
nem ütközhet. Nem ütközik. A fenébe, pedig úgy belekötöttem volna. Apropos:
házirend. Azt hiszem, ez jogszabályellenes. Sőt a portásság jogszabályellenes,
mert egy helyben ülni egyet jelent a mozgásszabadság korlátozásával. Hű, a mocskok!
Persze, minek ugrálok, hiszen a polgári jogok arra valók, hogy megsértsék őket.
Megint péntek. Fél tíz. Hoztam magammal olvasnivalót, épp Márai Sándor Egy polgár
vallomásait tartom a kezemben. Nem tudom, észrevették-e, hogy e novella (mit
novella! Már az elején kiderül, hogy mi fog történni a végén. Hol itt a csattanó?!)
és Márai regényének címe igen hasonlítanak egymásra. Talán most haragszanak
rám, amiért éppen kiábrándítani igyekszem Önöket, de ne keressenek különös megfeleléseket
a két írás között. A bíró úr ugyanis nem olvasta végig. Valahol a kilencvenedik
oldalon hagyta félbe (azt is vagy hat napig bújta), mert mikor továbbpörgette
a lapokat, elkeseredett. Fájlalja, hogy egy leírás az egész, és nincsen benne
dialógus. Amúgy nekem sem megy. Ötpercenként kibillent egy érkező kocsi, vagy
az a beteges alkalmazott, aki már félórája telefonálgat, hogy megtaláltam-e
az esernyőjét a vécében. Nem találtam meg, hagyjon békén. Olvasni akarok.
Végre nyugalom van, most meg elkalandozom folyton. Pontosabban, leáll az agyam,
és csak nézem a betűket. Nem hittem volna, hogy ilyen üres is lehetek. Biztosan
a délutáni brazil sorozatok butítottak el. Azokat is azért kezdtem el nézni,
mert egy órája dolgoztam csak, és lesokkolt a felismerés, hogy még tizennégy
órán át itt kell gubbasztanom. Ráadásul tegnap az izzadság kicsípte a valagamat,
amitől minden pózban kényelmetlenül érzem magam. Nincs is kedvem olvasni. Tanácstalanul
ülök a bőrszékemben, mert borult a tervem. Naná, hogy ötletem sincs, mihez fogjak.
Megvan. Alszom egyet. Örülök, hogy valami legalább az eszembe jutott… egyáltalán
nem nagy ötlet, ez elszomorít. Mindegy. Leoltom a lámpát. Öt perce sem fekszem,
megcsörren a telefon. Megint az a marha, az esernyője miatt. "Biztosan
lehúzta a klozeton!". Értetlenkedő, felháborodni készülő hang. Lecsapom.
Na, ezért is kapok holnap. A dühtől már az álom is kimegy a szememből. Elég
rossz: az ember még annyit sem hunyhat, hogy legalább egy hajtincsét elfeküdje.
Tudom, mennyi idegeskedéssel jár reggel, amikor amúgy is késésben vannak, és
makacsul kiálló tincsüket képtelenség visszaasszimilálni a többihez. Furcsa,
de én most szeretnék így idegeskedni, és lekókaszt, hogy nem lehet. Hiányzik
a barátom, Sagschon. Még mindig nem tudom a számát. Újra felötlik bennem a házirend
meg a mozgásszabadság gondolata. Villanyt gyújtok. Evidens dolog, de mégis csak
most tudatosodott bennem, hogy egy épület földszintjén vagyok, hogy minden szoba
üres és el van zárva előlem. Ez fáj. Pedig szívesen beülnék egy kicsit a szállítmányozási
igazgató vagy a mérnöknő székébe, hogy kicsúfoljam őket - a tudtukon kívül persze.
Benyitni a szobájukba azonban elvi lehetetlenség. A kulcsok ugyanis, melyeket
rendre leadnak nekem, gyurmapecséttel vannak ellátva. Ez azt jelenti, hogy egy
szemüvegtartó-szerű tokban tartják őket, aminek lapjait egy lepecsételt, gyurmaszerű
anyag köti össze. Ha szétnyitom, felszakad. Mindegy, járok egyet az emeleten.
Csupa csukott ajtó meg képek a falon. Egy ember se, sehol - leszámítva magamat.
Mégis, mintha nem lennék itt. A képek a falon "szólnának", ha ebben
a pillanatban lenne kihez. Rend van és tisztaság - pont ez a legfurcsább. Ha
egy hely kihalt, legalább legyen elhagyatott, mocskos, mint egy sikátor szemétkupacokkal,
horpadt kukákkal vagy akár egy kopott bérház padlása. Ezek csak undort válthatnak
ki belőlem, de így olyan érzésem támad, mintha el akarnák hitetni velem, hogy
egyedüli élőlény vagyok a civilizációban, ahol pedig életnek kell lennie, ami
éppen lappang, rejtőzködik. Fel-alá járkálok. De mi van, ha az élet mégsem lappang,
rejtőzködik és tényleg csak én vagyok, magam? Ez a gondolat, az iszonyú felelősség
szinte összeroppant. Megint szorongani kezdek. Inkább lemegyek. Hátha tudok
már aludni.
Hideg novemberi délután. Károly, a főgondnok szobájába hívott a múlt szombati
balhé miatt. Most itt ülök vele szemben. Tulajdonképpen az történt, hogy nyolc-tíz
haverom benézett ide este. Iszogattak egy kicsit és tunyulni kezdtek. Ekkor
életbe léptettem a porta-törvényt, mely szerint a mindenkori portás kijelöl
egy széket, ami az övé. A többi a többieké, így megindult a marakodás a fennmaradó
három helyért. Hangosak lettünk. Erre kitaláltam, hogy bújócskázzunk. Tetszett
is mindenkinek. Az egyik gyerek a klozetra áll, hogy alulról ne következtethessenek
a búvóhelyére. De előtte lehajtja az ülőkét, mert tudja, hogy részeg, és fél,
hogy megcsúszik a fajanszon. Az ülőke betörik alatta. A főgondnok most arra
kíváncsi, hogyan tört be. A népes társaságról meg a bújócskáról persze hallgatok.
Magamra vállalom, és azt felelem: kiakadt az úszó a tartájban, azért álltam
fel, hogy megnézzem. "Részeg volt?" - kérdezi Károly. Nem felelek
azonnal. Épp szólnék, mikor a "köszönöm, csak ennyit akartam tudni"
kijelentésével finoman távozásra szólít. Becsukom kívülről az ajtót. A fene
vigye el, miért nem vágtam rá, hogy "nem"?! Vagy, hogy "igen"?!
Ekkora növényt, mint én! Ebbe belenyugszom, de valamiért mégis dühös maradok.
Megvan! Honnan veszi a főgondnok a bátorságot, hogy részegséggel vádoljon?
Néhány óra múlva benyit a portára, és közli velem: ez volt az utolsó eset, hogy
elnézett nekem bármit is.
November végi este. Még mindig hosszan, kényelmesen étkezem, már áttértem a
százas cigaróra, és jól elnyújtva végzem dolgomat a mellékhelyiségben. Egy hete
alig történik itt valami, leszámítva az elmúlt öt percet. Lidike, a takarítónő
járt a portán, megint beszélgettünk. Állítása szerint a mérnöknő tömte tele
a főgondnok fejét azzal, hogy részeges vagyok, mert, mikor azon az éjjel visszajött
az épületbe, én káromkodtam, amiből azt a következtetést vonta le: alkoholizálok,
méghozzá rendszeresen. Ez hülye, Károly is hülye és én is az vagyok.
Megvárom, amíg az utolsó alkalmazott is elhagyja a társaságot. Viszlát. Leemelem
a mérnöknő gyurmapecsétes kulcsát. Mit sem törődve vele szétfeszítem a tok lapjait.
Kiesik a kulcs. Újabb evidencia, de benyitni a mérnöknő szobájába annyi, mint
kitörni a portából. Elégtételt akarok venni a rajtam esett sérelemért, hogy
hogyan, még nem tudom. Felmegyek az emeletre, végigsétálok a folyosón és kinyitom
azt a bizonyos ajtót. Lámpa fel. Előttem padlószőnyeg. A küszöb előtt ösztönösen
levetem a cipőmet. Az ajtóval szemközti asztalhoz indulok. Útközben valami megszúrja
a lábam, feljajdulok. Megnézem a talpam, nem vérzik, de a zoknimból egy hegyesre
pödört orrürüléket húzok ki, amely egykori landolásakor függőlegesen akadt meg
a szőnyegben. Ez igen, mérnökasszony. Szinte hallottam fülemben egykor hozzám
intézett szavait: "de jó magának, csak itt ül, nem rugdossák semmiért,
mert dolga is alig akad". Kezet mosok. A "szuronyt" zsebkendővel
megfogom és a fehér asztalra teszem. Hátralépek kettőt. A fehér háttérnek köszönhetően
még innen is kitűnően látni. A fiókból papírt veszek elő, és a következő levelet
rögtönzöm: "Kissé meglepett, hogy főtengelyek helyett ilyeneket szerkeszt.
Gondoskodom afelől, hogy holnap minden kollégája tudjon róla. Üdvözlettel: a
Portás". A papírt, melyre egy hatalmas nyilat is rajzolok a megfelelő irányba,
a mini-akna mellé teszem. Természetesen nem gondoskodom semmiről. Bezárom az
ajtót és visszamegyek a portára. A kulcsot visszateszem a tokba, a lyukat betömöm
a gyurmával, pecsétem nincs. Nem esem kétségbe, sőt egyáltalán nem érzek megbánást.
Tudom, hogy holnap minden lelepleződik.
A mérnöknőnek volt annyi esze, hogy szép csendben rúgasson ki Károllyal, aki
bár kedvelt, de tartotta magát a megállapodásunkhoz. Így bocsátottak el a portától.
Bíró úr, már a történet elején ki akartam fejezni felháborodásomat, amiért a
címben minőségem elé az "egy" határozatlan névmást illesztette, most
azonban már nem bánom. Mert ameddig odaadással dolgoztam, tényleg csak egy portás
voltam. Harag nincsen bennem, mindössze egy egészen aprócska tüske, amiért nem
adott nekem nevet. De e tüskét is elfelejtem Önnek, hiszen úgy buktatott el,
hogy nem estem nagyot. Ezért hálával tartozom.