Erős Kinga
Szerelmes éveink
feltöltve: 2003.04.03.
Nyomtatható
változat (pdf)
Szalay Károlyt a Szerelmes éveink című regényének megjelenéséig a szatíra és
a komikum kiváló kutatójaként ismerték az olvasók. 1985-ös első kiadásakor egy
regénytrilógia első köteteként, melyet később a Párhuzamos viszonyok és a Bikakolostor
követett, a Szerelmes éveink nagy sikert aratott.
Szalay regénye olvasmányos memoárféleség, mely az Egyetem zárt világába kalauzolja
olvasóját, a fordulat évétől az ötvenes évek közepéig. Hőse, a disszidens Csarody
szerelmi históriáján keresztül, a választott műfaj ellenére elfogulatlanul,
pontos tényismerettel mutatja be az ötvenes évek fiatal értelmiségének hétköznapjait,
a nap mint nap megélt, megszokott, de végső soron mégsem elfogadott tébolyult
rendszer ideológiáját. "Volt azonban valami katolikus viszonyulás a mi
párt iránti érzelmeinkben. Azt hittük, hogy ha belül, gondolatainkban, meggyőződésünkben
szocialisták vagyunk, azt méltányolni fogják, mint méltányolja az Isten a túlvilágon
a hitet, s nem jöttünk rá arra, hogy csak a szájtépésnek és a hangoskodásnak
van az egyetemen árfolyama."
Szalay regényében mindvégig két témáról ír, a politikáról és a szexről. Tény,
hogy regénye irodalmi félpornó, mégsem öncélúak szókimondó sorai, nem szexuális
tabukat akar provokálni, sokkal inkább a politika hatását az egyénre kívánta
bemutatni az ötvenes évek álszent, szocialista puritánságában. Hajdani alakokat
idéz meg, akik a fojtogató mindennapokban szívesen menekültek (vagy lázadtak?)
egy szép lány, vagy éppen egy megaszalódott prosti combjai közé. A szeretkezések
pontos, de mégis mindig ízléses aprólékos leírása két szempontból is figyelmet
érdemel, lehetővé teszi annak közlését, amire Szalay vállalkozott. Írni akart
kendőzetlenül Rákosiról, 1956-ról, mint forradalomról a tirannus ellen, a kitelepítésekről,
a padlássöprésekről. Ebben az esetben a szerelmes jelenetek eszközök a cenzúra
átvágására. Ugyanakkor felszabadított egy sajátos nyelvet, melyet neveltetésünk,
kultúránk a hálószobába száműzött, irodalmunk 1985-ig tabunak kezelt, holott
részese mindannyiunk hétköznapjainak.
Szereplőinek jellemábrázolására az anekdotázást, az iróniát használja fel. Csarody
naivságát így írja meg: "…de akkor még nem sejtettünk semmit, felhőtlenül,
gondtalanul, reményektől dadogva hittünk a női nemi szerv és- Rákosival az élen-
az MKP mindenhatóságában."
Szalay Károly regényében két nőről ír (az alkalmi női mellékszereplők funkciója
nem több a nemi vágyakozás előidézésénél) Gabiról a Nőről, és Juditról az elhasznál
feleségről. Udvari Gabi, a fiatal, széparcú lány karaktere majdnem mindvégig
álomszerű. Ő a nő, akiért sokan rajonganak, akit, bár látszólag könnyű, mégis
nehéz meghódítani, alakja valószínűtlen, a visszaemlékező fantáziája által foldozott.
Gabi kiismerhetetlen, akit az olvasó olyannak ismer meg, amilyennek a férfiak
éppen látják. Csak legvégül, a kitelepítés okán válik kézzelfoghatóvá személye,
akinek sorsával azonosulni is lehet, mert mindaddig pusztán csak nő, mint pozitív
érzelmek tárgya, akiről egy férfi férfinak ír, vagy akiről férfitársaságban
beszél. Így válik a hősnő, a kacér lány Csarody számára az elszalasztott nagy
lehetőséggé, akire szeretettel, szerelemmel néz, és érezhetően torzan ítéli
meg. Judit alakja sokkal természetesebb, életszerűbb. Hajagos felesége, akiről
ezt olvashatjuk: "... fekete haja gusztustalanul megszürkült, mindig csillogó
fekete szemei beesettek, karikásak, szemei alatt duzzadt táskák, májfoltok,
szép magas homloka most szüntelen ráncos, szája szegletében keserű vonás, orra,
amely régen izgalmasan nemes vonalú volt, most pengeként hegyesedik ki az arcából,
s amikor fürdik odanézni sem lehet." Nem több a megunt feleségnél. Csarody
számára viszont: "Alighanem Judit jelentette számomra az igazi, nagy, mindent
felülmúló szexuális élményt." A szépségét elvesztett Judit alakja valóságos,
a férj szürkeségében látja őt naponta, míg Csarody számára hetéraként maradt
meg emlékezetében. Judit perspektívájából válik továbbgondolóvá Gabi alakja,
akit mindvégig azért kétségbeejtően kívánatos, mert nem több egy emlékképnél.
Mégis vele mondatja ki könyve célját: "Téged még a történelem is elkerül,
Látod, Fodort elvitte az ávéhá. Ivánt kizárták a pártból, te csak szemtanú vagy…
cselekvésre képtelen szemlélő vajon jó tanú lesz-e egyszer belőled? Tudsz-e
majd igazat szólni, vagy csak hipotéziseket mondasz a megtörtént és elmúlt valóságról?"
Szalay Károly szerelmi történetében az anekdoták, ágyjelenetek mellet, kirajzolódik
a cselekménybe ágyazott kortörténet, a tisztázó szándék, melynek célja az ötvenes
évek átértékelése.