Ágoston Balázs:
A
bor mint kultúrtörténeti és spirituális jelenség
Hamvas Béla A bor filozófiája című műve rövid ismertetése
feltöltve: 2002.04.21.
Nyomtatható
változat (pdf)
A bor különleges helyet foglal el az emberiség
történetében: nem egy a különféle italok között; nem csupán gasztronómiai értéke
van, hanem kultúrtörténeti szerepe is, sőt spirituális tartalmakat is hordoz.
A keresztény-keresztyén szimbolikában a bor például Krisztus kiontott vérét
jelképezi az áldozáskor, illetve az úrvacsorakor.
A magyar és az egyetemes kultúrtörténet számos alkotásában találkozhatunk a
borral. Egyetlen más italról sem született annyi költemény, annyi dicsőítő megnyilatkozás,
mint a borról. Az ókori görög kultúrkörnek meghatározó eleme volt a Dionüszosz-kultusz
(Dionüszosz a szőlőművelés, a bor és a mámor istene), s ugyanezzel találkozunk
Rómában is; itt Dionüszosz római megfelelőjének, Bacchusnak volt kitüntetett
szerepe. A híres-hírhedt bacchanáliák alkalmával tömegek hódoltak a mámornak.
A szőlő már a harmadkor kezdete táján ismert és kedvelt kultúrnövény volt, s
a fejlett szőlőművelés nyomaival találkozunk az óegyiptomi, óbabiloni, asszír
emlékek között is.
A magyar borkultúra méltán híres messze földön. XIV. Lajos, Franciaország uralkodója
(a híres Napkirály) a tokaji bort így jellemezte: "Királyok itala - italok
királya!" E szállóige napjainkban is szerepel a tokaji borok palackján
latin nyelven: "Vinum regum, rex vinorum!" IV. Pius pápa az 1545 és
1563 között ülésező, az ellenreformációt elindító tridenti zsinaton ízlelte
meg a tokaji bort, amely egészen pontosan a tállyai lankákról származott. Őszentsége
is igen meg volt elégedve ezzel a nedűvel.
A bor dicsérete a magyar irodalomban is többször felbukkan. Balassi Bálint Borivóknak
való címmel írt költeményt kedves italáról, Csokonai Vitéz Mihály pedig Szerelemdal
a csikóbőrös kulacshoz című versében emlékezett meg a borról.
A legismertebb magyar "boros" költő Petőfi Sándor; Borozó című versében
ezt írja: "Gondüző borocska mellett / Vígan illan életem; / Gondüző borocska
mellett, / Sors, hatalmad nevetem."
Vörösmarty Mihály híres költeményét, A vén cigányt ezzel fejezi be: "Szűd
teljék meg az öröm borával." A Szózat költője Keserű pohár című versében
is megemlékezik a borról: "Gondold meg és igyál: / Örökké a világ sem áll."
Kölcsey Ferenc olyan jeles italnak tartotta a bort, hogy nemzeti imádságunkban,
a Himuszban történelmünk dicső és tragikus eseményei között megemlíti: "Tokaj
szőlővesszein / Nektárt csepegtettél."
Mint látható, a bornak kitüntetett szerepe van az emberiség történelmében; sok
nagy alkotót, gondolkodót ihletett meg és inspirált.
Kiemelkedik közülük Hamvas Béla (1897. március 23., Eperjes - 1968. november
7., Budapest), ez a különös, irodalomtörténeti szempontból egyetlen irányzatba
sem sorolható író, gondolkodó, a XX. századi nagy európai tradicionalista gondolkodók
(Mircea Eliade, René Guénon, Julius Evola, Frjithof Schuon, stb.) méltó magyar
társa.
Hamvas 1945 nyarán Balatonberényben írja meg A bor filozófiája című könyvét.
Ennek mottója: "Végül is ketten maradnak: Isten és a bor." Ismerve
Hamvas műveit, nem lehet kétségünk afelől, hogy ebben az alapművében a bor spirituális,
metafizikai tartalmairól ír nemcsak mélységes filozófiai megalapozottsággal,
hanem páratlanul eredeti és szórakoztató stílusban. Saját szavaival: "Elhatároztam,
hogy imakönyvet írok az ateistáknak." S miután az ateisták előtt azt a
szót: Isten - ki sem szabad ejteni, hát Hamvas cselhez folyamodik, és más neveken
említi. Mint írja, legfőbb névnek a bort választotta, amelyet ő hieratikus (szent,
megszabott) maszknak tart, vagyis Isten egyik maszkjának, megnyilatkozási formájának.
Így válik érthetővé a "csel", amellyel az ateistákat "becsapva"
imádkozni tanítja őket. A könyv egyik fejezetcíme szerint egy pohár bor: az
ateizmus halálugrása. Hamvas alaptétele: minden ember vallásos, vagyis az ateizmus
is vallás, illetve: az ateizmus és különféle - Hamvas szerinti - válfajainak
(a pietizmusnak, a puritanizmusnak, stb.) elvei összességükben vallásszurrogátumot,
azaz valláspótlékot, pót-vallást képeznek. Hamvas szerint jó és rossz vallás
létezik, s az ateizmust minden megjelenési formájában rossz vallásnak tartja;
és ezért eltökélt szándéka, hogy A bor filozófiája című munkájával a rossz vallást
követőket megmenti a jó vallás számára. "Ó, szegény, milyen könyörület
menthet meg téged, ha nem a bor?" - írja.
A bor metafizikája című első fejezetben Hamvas leszögezi, hogy bár valamennyi
bor egyetlen istenség alá tartozik, de minden bornak külön géniusza van, s ezek
a géniuszok is mind maszkok. Ezek a géniuszok szerinte a zamatban, az illatban,
az ízben, a színben, azaz a tapasztalhatóban nyilvánulnak meg. A hieratikus
maszkot tehát tapasztalás útján, érzékszerveinkkel tudjuk megfejteni.
Amikor az ember a bort elfogyasztja, a bor géniusza "átköltözik" az
emberbe. Hamvas a maga plasztikus stílusában ezt így fogalmazza meg: "Minden
borban kis angyal lakik, aki, ha az ember a bort megissza, nem hal meg, hanem
az emberben lakó megszámlálhatatlanul sok kis tündér és angyal közé kerül. Amikor
az ember iszik az érkező kis géniuszt a már bent lévők énekszóval és virágesővel
fogadják. A tündérke el van bűvölve és az örömtől majd meggyullad. Az emberben
ez az örömláng árad el, és őt is elragadja. Ez ellen nem lehet védekezni. Ezért
mondom, hogy egy pohár bor az ateizmus halálugrása."
Hamvas ezután érdekes megállapítást tesz a Bor és idill című fejezetben: "Utazásaim
legfőbb tapasztalata volt, hogy van borország és van pálinkaország. Eszerint
van bornép és pálinkanép. A bornépek geniálisak; a pálinkanépek, ha nem is mind
ateisták, de legalábbis hajlanak a bálványimádásra." A bornépek közé sorolja
a görögöket, a dalmátokat, az etruszkokat, s a borvidékeken az olaszokat, a
franciákat és a magyarokat. Figyelemre méltó megjegyzés ezekkel a népekkel kapcsolatban,
hogy "ezeknek a népeknek ritkán vannak úgynevezett világtörténeti becsvágyaik;
nem vették fejükbe, hogy a többi népeket megváltsák, ha kell, puskatussal. A
bor az absztrakciótól megvédi őket." Hamvas szerint a bornépek nem világtörténeti,
hanem aranykori hagyományban élnek, és megállapítja, hogy a borországok és a
borvidékek mind idillikusak. Azaz: a bor a harmóniát, a rendet is szimbolizálja,
sőt magában hordozza. Ezt azzal is alátámasztja, hogy összeveti a boros ember
mozgását a pálinkás ember mozgásával. A boros ember szerinte "örvénylő
mozdulatokat tesz, és ha megindul, szép parabolákban és hiperbolákban jár. (...)
Valóságos tánc ez, amit csinál. (...) A boros folyton kering, a pálinkás ki-kitör,
aztán összecsuklik, amíg fejbesújtva leroskad. (...) Egész népeknél megfigyelhető.
A bor-, és a pálinkanépek különbsége ez, amely mozgásban, gondolkozásban, érzésekben
és egész életmódban megnyilatkozik. Ez a múzsai és a barbár népek közt levő
különbség."
Hamvas a bort spirituális esszenciának tartja, hasonlóan a drágakőhöz. Minden
bor más-más esszenciája ugyanannak az Egynek, azaz ugyanannak a spirituális
tartalomnak más-más hieratikus maszkja. Hamvas egy fejezetben említi a bort,
a drágakövet és az asszonyt. Úgy véli, minden mámor gyökere a szerelem. Így
tehát a bor folyékony szerelem, a drágakő kristályosodott szerelem, a nő pedig
az élő szerelem. S ez mind-mind megintcsak ugyanannak az Egynek a megnyilvánulása,
állítja Hamvas.
Szót ejt a novaszőlőről is. Szerinte, miután a bor is egy teljes világ, helye
van benne jónak és rossznak, tisztának és sötétnek, mélységeknek és magasságoknak.
Eszerint: "A novaszőlő és a belőle készült maró, büdös, borszerű folyadék
nem egyéb, mint az ördög ügyefogyott próbálkozása, hogy ő is bort csináljon.
(...) Engem nem csapsz be, szóltam a szőlőhöz. Tudom, hogy a borhoz tartozik
az is, hogy büdös pokla legyen. Ez vagy te. A te géniuszod a boszorkány. A te
drágaköved a húgykő. (...) Te vagy az ateista szőlő."
A bornak Hamvas Béla szerint szertartástana is van. Ez logikus is abból az alapállásból,
amely szerint a bor spirituális esszencia, azaz egyfajta vallási megnyilatkozás.
Hamvas felfogásában a bor szertartástanának legfontosabb eleme a szájharmónia,
amelyet a zenei összhangzattannal állít párhuzamba. A szájharmónia annyit jelent,
hogy bizonyos géniuszú borokhoz meghatározott táplálék szükséges. Azonban nem
kell túl bonyolult dologra gondolni: alapképletként Hamvas ennyit határoz meg:
hús, kenyér és friss zöldség; minden részletezés, minden különféle elkészítési
mód csak ennek finomítása és bonyolítása. Hamvas az Upanisádokra hivatkozik
("Brahman legmagasabb alakja a táplálék"), amikor kiemeli a bor és
a táplálék harmóniájának fontosságát, hiszen "az evés a testi aktus, a
fundamentum; az ivás a lelki aktus."
Hamvas a bor elfogyasztásáról így vélekedik: "Az ivásnak egy törvénye van:
bármikor, bárhol, bárhogyan. Komoly idő, komoly ember és komoly nép számára
ennyi elég. Ma, sajnos, ezzel a törvénnyel a legnagyobb visszaélések történnek."
Hanem a poharakkal nincs kibékülve: szerinte az ateizmus mindent szabványosító,
absztrakt szemlélete miatt csak kizárólag túl kicsi és túl nagy poharakat gyártanak.
"Szomjúságom hossza három és fél - négy deci. Se több, se kevesebb."
- írja. Márpedig ezt a mennyiséget egyszerre kívánja elfogyasztani, nem pedig
kétszeri töltésre. "Két pohár, az nem egy pohár, és ha az ivás lendülete
megtörik, elveszti azt, ami benne a legfontosabb, az egylélegzetűséget. Ha két
pohárral kívánok inni, akkor két poharat teszek magam elé. (...) Szabja meg
a bor a pohár mértékét, ne pedig a pohár a borét."
A borivásnak még egy nagyon fontos szabálya van Hamvas szerint: aki bort iszik,
az tudatosítsa is ezt magában, hogy a bor géniusza kiteljesedhessen. "Bárhol
ihatsz, csak ne rejtőzz el soha." - figyelmeztet. "Mindazt, amihez
kedved van, tedd meg. Ne tagadd meg magadtól főként a szerelmet. És a bort.
Ha így élsz, akkor leülhetsz az országút szélére, előveheted a kulacsodat és
ihatsz, és helyesen fogsz cselekedni." Azaz: a bor olyasvalami, ami dicsőségére
és épülésére válik a borivónak, s ezt önmaga és mások előtt is büszkén vállalni
kell.
A bor filozófiája végső következtetése és tanítása ez: a bor elfogyasztása olyan
tudatállapotba emeli az embert, amely magasabbrendű a köznapi észnél. Hamvas
a bor mámorát tekinti a valódi józanságnak, az igazi éberség kezdetének, amikor
azokra az apróságnak tűnő részletekre is figyelünk, amik mellett máskülönben
sietve elhaladunk. Hamvas szerint a mámor a világra, az életre érzékenyebbé,
nyitottabbá teszi az embert. Hamvas tehát a racionalizmus, a "ráció rémuralma"
ellenében a mámor magasabbrendűségét hirdeti. "Számtalanszor tapasztaltuk
magunknál és másoknál, hogy ha valami nagy szamárságot csináltunk, azt mindig
azért tettük, mert nagyon okosak akartunk lenni." - írja. Számítások készítése,
kapkodás, idegeskedés helyett Hamvas szerint bort kell inni. Ezt tartja az igazi
vallásnak, mert Isten ebben nyilvánul meg. A lemondás, az önkínzás Hamvas szerint
rossz vallás. "Egyetek, szeressetek, gyönyörködjetek, és főként igyatok
és igyatok és igyatok." - vallja. "Nem vagy kívülről kárhozatra ítélve.
Te magad tartod magad a kárhozatban. Minden tőled függ. Minden lélek egésznek
születik és egészségét nem vesztheti el. Légy okos, és szerezd vissza egészségedet.
A gyógyszer bárhol kapható. Igyál! Amit kínálok, a tisztaság olaja, a mámor
olaja. Igyál, a többit majd hozza a bor."
Hamvas Béla A bor filozófiája című munkája irodalmi és filozófiatörténeti szempontból
egyaránt jelentős mű. Irodalmilag azért, mert színes, plasztikus, élvezetes
stílusa kiemeli a rendkívül magas színvonalon alkotó magyar esszéista irodalomból
is; filozófiailag pedig azért, mert mindmáig ez az egyetlen olyan alkotás, amely
a bor jelentőségét szellemtörténeti dimenzióba helyezve vizsgálja. Hamvas maga
is büszke volt munkájára, s hitte, hogy műve inspirálni fogja a gondolkodókat.
Sajnos eddig nem akadt követője, bár több magyar szellemi ember is tanítómesterének
vallja Hamvas Bélát. Remélhetőleg előbb-utóbb megtörik a jég, és a borfilozófia
új, értékes művekkel fog gazdagodni. Addig is: fogadjuk meg Hamvas tanácsát!