Ágoston Balázs:
A materialista vallás
feltöltve: 2002.04.23.
Nyomtatható
változat (pdf)
Úgy tűnik, a materialista világrend leképezte
a keresztény-keresztyén szimbólumrendszert: emberalatti ("untermensch")
korunkban Isten szerepét átvenni látszanak a különböző tárgyak, amelyek összessége
jelképesen maga az anyagelvűség; ezt a hitet az új vallás apostolai, a reklámszakemberek
hirdetik.
A televízió, mint a valóságtól elszakadt virtuális világ, alternatívákat kínál:
egyfelől vacsora közben végignézhetjük, amint az akciófilmek jófiúi ugynazt
csinálják, mint a rosszfiúk (csak éppen nemes cél érdekében lövik szitává vagy
verik péppé ellenségeiket), tehát a materiális létszinten is "megoldja"
a problémákat, másfelől a tévé a "szakrális" szférában is otthon van:
megváltást prófétál, hiszen itt az új istenség, a következetesen és infantilisan
deónak nevezett dezodor; a Deo pedig a latin Deus (Isten) szó részesesete, vagyis
a dezodor, mint szim-bólum, Istent "helyettesíti."
A deoista bálványimádásnak megvan a maga szertartásrendje; elmélkedéssel kezdődik
- vajon eleget fogyasztottunk-e mostanában? Miután ezügyben eredendően bűnösök
vagyunk (nyilvánvaló, hogy nem fogyasztottunk eleget), vétkünk miatt bűnbánatot
kell gyakorolnunk: keressük fel mielőbb az új vallás templomát, a szupermarketet;
ha elég buzgók vagyunk, meg se álljunk egy plazáig! (A tulajdonos nacionáléjára
rákérdezni nem ér, az eretnekség!)
A deó házába lépve igyekezzük ráhangolni magunkat az ájtatosságra - keressünk
egy bevásárlókocsit! (Vannak olyan áruházak, ahol a százforintos helyett jégkrémes
pálcika is hasnzálható, de ez csak egy tipp, és nem is helyes kibújni a szertartás
egyes fázisai alól.)
A helyi templomszolga, vagyis a termékmenedzser - aki plaza-uniformist hord,
és kis névtáblát visel, amin azonban korunk szokása szerint csak a keresztneve
olvasható - elvezet bennünket az oltárhoz, azaz ahhoz a vaspolchoz, amelyen
a deó trónol. Eme új hit matériapásztora a kasszánál vár minket, ahol a deóval
való egyesülés kevésbé misztikus, de tőlünk annál nagyobb áldozatot kívánó aktusával,
a fizetéssel véget ér a szertartás.
Így megtisztulva és megkönnyebbült pénztárcával mehetünk békével a francba.
Otthon pedig kedvünkre szagosíthatjuk magunkat, mert mint tudjuk, az első benyomás
nagyon fontos; a jó illat elfedi, ha belül bűzlünk. A deó egyszülött szagát
adja értünk.
Ez az igazi megváltás.